Przejdź do stopki

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków

Wymagane dokumenty:

  1. kopia dokumentu potwierdzającego prawo dysponowania nieruchomością,
  2. kopia wydanego przez Starostę pozwolenia obejmującego budowę oczyszczalni lub złożonego w Starostwie Powiatowym w Nowym Targu zgłoszenia o zamiarze wykonania robót budowlanych z potwierdzeniem przyjęcia bez sprzeciwu,
  3. mapa sytuacyjno-wysokościowa z naniesioną lokalizacją oczyszczalni oraz miejscem wprowadzania oczyszczonych ścieków do środowiska,
  4. kopia dokumentacji potwierdzającej stopień oczyszczania ścieków,
  5. kopia dokumentacji technicznej przydomowej oczyszczalni ścieków (instrukcja eksploatacji),
  6. w przypadku odprowadzenia oczyszczonych ścieków do gruntu opinia geotechniczna lub dokumentacja badań podłoża gruntowego lub inny dokument potwierdzający występujące warunki gruntowe z zaznaczoną głębokością występowania zwierciadła najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych w miejscu planowanego wprowadzania ścieków do ziemi,
  7. kopia pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego (jeśli jest wymagane),
  8. dowód uiszczenia opłaty skarbowej lub oświadczenie o wykorzystywaniu oczyszczalni na cele mieszkaniowe.

Formularze do pobrania:

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków.

Oświadczenie

Opłaty:

Opłata skarbowa 120 zł – na podstawie załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej  – Nie dotyczy budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 ust.1 pkt.2 wyżej wymienionej ustawy.
Opłatę skarbową należy uiścić w momencie złożenia wniosku w kasie Urzędu Miasta i Gminy Szczawnica lub na konto Urzędu Miasta i Gminy Szczawnica  34-460 Szczawnica, ul. Szalaya 103
Nr konta: Bank PKO w Szczawnicy   89 1020 2892 0000 5202 0825 8305

Miejsce załatwiania spraw:

Referat Rozwoju Lokalnego Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska
34-460 Szczawnica, Ul. Szalaya 103
pokój nr 201 (II piętro)
tel.: 18 2622203  wew.18

Podstawa prawna:

1. Ustawa Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1219).

2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia.

Forma załatwienia sprawy:

Wniosek

Termin załatwienia sprawy:

Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Uwagi:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przydomowa oczyszczalnia ścieków wymaga zgłoszenia właściwym odrębnym organom zarówno w zakresie jej budowy, jak i eksploatacji. Obowiązki te wynikają z dwóch różnych aktów prawnych: zgłoszenie budowy z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo Budowlane, kierowane jest do Starosty Nowotarskiego a zgłoszenie eksploatacji z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska zwane dalej (p.o.ś.) – kierowane jest do Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica.

Po sformalizowaniu budowy oczyszczalni w Starostwie Powiatowym jej posiadacz ma obowiązek zgłoszenia jej eksploatacji w Urzędzie Miejskim. W myśl art. 152 ust. 1. p.o.ś instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko (a do takich instalacji zaliczana jest przydomowa oczyszczalnia ścieków), podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska czyli Burmistrzowi Miasta i Gminy Szczawnica. Zgłoszenia eksploatacji oczyszczalni należy dokonać przed rozpoczęciem jej użytkowania. Druk wniosku dostępny jest na stronie internetowej  Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Szczawnicy (w zakładce:  ochrona środowiska – zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków) bądź w siedzibie tutejszego Urzędu w Referacie Rozwoju Lokalnego Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska  pok. nr. 201, II piętro. Do rozpoczęcia korzystania z  przydomowej oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia (czyli Burmistrz Miasta i Gminy Szczawnica) w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Oczyszczalnia, która jest już eksploatowana powinna zostać zgłoszona do Burmistrza w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została objęta tym obowiązkiem.

Niezgłoszenie informacji dotyczących eksploatacji oczyszczalni ścieków lub eksploatacja instalacji niezgodnie ze złożoną informacją, zgodnie z art. 342 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska podlega karze grzywny.

Dodatkowo każda użytkowna przydomowa oczyszczalnia ścieków powinna być dostosowana do obecnych przepisów jeżeli na etapie kontroli okaże się ,że POŚ nie spełnia określonych wymagań każdorazowo będzie to zgłaszane do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz do Powiatowego Inspektora Nadzoru budowlanego.

 

Opracowała:  Małgorzata Kita
Sprawdził pod względem prawnym: Grażyna Filas
Zatwierdził: Burmistrz Bogdan Szewczyk
Wprowadził: Marcin Wiercioch
Data aktualizacji: 06.08.2025