Przejdź do stopki

Podatek od środków transportu FBP/4

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTU                                                                                                                         FBP/4

Wymagane dokumenty:

1. Deklaracja DT-1.

2. Załącznik do deklaracji DT-1/A.

3. Dowód rejestracyjny, umowa kupna/sprzedaży pojazdu, decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu lub decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu (w przypadku zmiany stanu faktycznego).

Formularze do pobrania:

Aktualne wzory informacji i deklaracji podatkowych  wraz z załącznikami  znajdują się na stronie https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/

Opłaty:

Złożenie dokumentów nie podlega opłacie.

W przypadku działania przez pełnomocnika konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w kwocie 17,00 zł.

Stawki podatku od środków transportowych obowiązujące na terenie gminy, określa w drodze uchwały Rada Miejska w Szczawnicy.

Link

Załatwianie spraw:

Referat Finansowo – Budżetowy i Podatków

Urząd Miasta i Gminy Szczawnica

ul. Szalaya 103

34-460 Szczawnica

pokój nr 007 (Parter)

tel.: 18 26 22 03  wew. 15

Podstawa prawna:

1. Ustawa z 12 stycznia 1991. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Forma załatwienia sprawy:

Złożenie deklaracji lub wydanie decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Termin załatwienia sprawy:

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.

Tryb odwoławczy:

W przypadku wydania decyzji w sprawie, stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta  i Gminy Szczawnica.

Uwagi:

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych, będących właścicielami środków transportowych.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.

Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.

W przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.

Podatnicy są obowiązani:

a) składać w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,

b) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę miejsca zamieszkania lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

c) wpłacać obliczony podatek od środków transportowych w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:

a) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach:

- w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego — I rata,

- do dnia 15 września roku podatkowego — II rata

b) od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

 

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku podatkowego, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Zwolnienia z podatku od środków transportowych określa ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

 

Pliki do pobrania:

Uchwała w spawie określenia wysokości stawek od środków transportowych

Deklaracja DT-1. pdf
Załącznik DT-1A. pdf
Opracował: Julia Ciesielka
Sprawdził pod względem prawnym: Grażyna Filas
Zatwierdził: Grzegorz Politowicz
Wprowadził:  Marcin Wiercioch
Data aktualizacji: 07.08.2025

 Pliki do pobrania