| 
			 PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTU FBP/4  | 
		|
| 
			 Wymagane dokumenty:  | 
			
			 1. Deklaracja DT-1. 2. Załącznik do deklaracji DT-1/A. 3. Dowód rejestracyjny, umowa kupna/sprzedaży pojazdu, decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu lub decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu (w przypadku zmiany stanu faktycznego).  | 
		
| 
			 Formularze do pobrania:  | 
			
			 Aktualne wzory informacji i deklaracji podatkowych wraz z załącznikami znajdują się na stronie https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/  | 
		
| 
			 Opłaty:  | 
			
			 Złożenie dokumentów nie podlega opłacie. W przypadku działania przez pełnomocnika konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w kwocie 17,00 zł. Stawki podatku od środków transportowych obowiązujące na terenie gminy, określa w drodze uchwały Rada Miejska w Szczawnicy. Link  | 
		
| 
			 Załatwianie spraw:  | 
			
			 Referat Finansowo – Budżetowy i Podatków Urząd Miasta i Gminy Szczawnica ul. Szalaya 103 34-460 Szczawnica pokój nr 007 (Parter) tel.: 18 26 22 03 wew. 15  | 
		
| 
			 Podstawa prawna:  | 
			
			 1. Ustawa z 12 stycznia 1991. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. 2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.  | 
		
| 
			 Forma załatwienia sprawy:  | 
			
			 Złożenie deklaracji lub wydanie decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.  | 
		
| 
			 Termin załatwienia sprawy:  | 
			
			 Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.  | 
		
| 
			 Tryb odwoławczy:  | 
			
			 W przypadku wydania decyzji w sprawie, stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica.  | 
		
| 
			 Uwagi:  | 
			
			 Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych, będących właścicielami środków transportowych. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności. Podatnicy są obowiązani: a) składać w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, b) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę miejsca zamieszkania lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności. c) wpłacać obliczony podatek od środków transportowych w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał: a) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach: - w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego — I rata, - do dnia 15 września roku podatkowego — II rata b) od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. 
 Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku podatkowego, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek. Zwolnienia z podatku od środków transportowych określa ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.  | 
		
Pliki do pobrania:
Uchwała w spawie określenia wysokości stawek od środków transportowych
Deklaracja DT-1. pdf
Załącznik DT-1A. pdf
Opracował: Julia Ciesielka
Sprawdził pod względem prawnym: Grażyna Filas
Zatwierdził: Grzegorz Politowicz
Wprowadził:  Marcin Wiercioch
Data aktualizacji: 07.08.2025