PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI FBP/1 |
|
Wymagane dokumenty: |
1. Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: – deklaracja DN-1 + załączniki (ZDN-1, ZDN-2). 2. Osoby fizyczne: – informacja IN-1 + załączniki( ZIN-1, ZIN-2, ZIN-3). 3. Akt notarialny lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do nieruchomości (w przypadku zmiany stany faktycznego). |
Formularze do pobrania: |
Aktualne wzory informacji i deklaracji podatkowych wraz z załącznikami obowiązujące dla zdarzeń od 1.07.2019 r. znajdują się na stronie https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/ |
Opłaty: |
Złożenie dokumentów nie podlega opłacie. W przypadku działania przez pełnomocnika konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w kwocie 17,00 zł.
Stawki podatku od nieruchomości obowiązujące na terenie gminy, określa w drodze uchwały Rada Miejska w Szczawnicy. |
Miejsce załatwiania spraw: |
Referat Finansowo – Budżetowy i Podatków ul. Szalaya 103 34-460 Szczawnica 16 – podatek od osób prawnych |
Podstawa prawna: |
1. Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. 2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. 3. Uchwała Rady Miejskiej w Szczawnicy w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. |
Forma załatwienia sprawy: |
Złożenie deklaracji lub wydanie decyzji ustalającej (określającej) wysokość zobowiązania podatkowego. |
Termin załatwienia sprawy: |
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. |
Tryb odwoławczy: |
W przypadku wydania decyzji w sprawie, stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica. |
Uwagi: |
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane: 1) grunty, 2) budynki lub ich części 3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Podstawa opodatkowania: a) dla gruntów – powierzchnia,
b) dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa, Powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1 m, powierzchnię tę pomija się.
c) dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej- wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
OSOBY FIZYCZNE są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia. Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala się w drodze decyzji podatkowej i płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach : do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. OSOBY PRAWNE, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe obowiązane są: 1) składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru. a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu — w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, 2) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość zobowiązania w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia, 3) wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia. Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień.
Zwolnienia i ulgi podatkowe w podatku od nieruchomości określa art. 7 ustawy o opłatach i podatkach lokalnych.
|
Opracował: Julia Ciesielka
Sprawdził pod względem prawnym: Grażyna Filas
Zatwierdził: Grzegorz Politowicz
Wprowadził: Marcin Wiercioch
Data aktualizacji: 13.08.2025r.