Przejdź do stopki

Urząd Miasta i Gminy w Szczawnicy przypomina o obowiązku zgłaszania eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków

Treść

Urząd Miasta i Gminy w Szczawnicy przypomina o obowiązku zgłaszania eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, wykorzystywanych na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód, po zakończeniu ich budowy.

Każdy kto zdecydował się na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków musi dopełnić formalności prawno-urzędowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przydomowa oczyszczalnia ścieków wymaga zgłoszenia właściwym odrębnym organom zarówno w zakresie jej budowy, jak i eksploatacji. Obowiązki te wynikają z dwóch różnych aktów prawnych: zgłoszenie budowy z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo Budowlane, kierowane jest do Starosty Nowotarskiego a zgłoszenie eksploatacji z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska zwane dalej (p.o.ś.) – kierowane jest do Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica.

Po sformalizowaniu budowy oczyszczalni w Starostwie Powiatowym jej posiadacz ma obowiązek zgłoszenia jej eksploatacji w Urzędzie Miejskim. W myśl art. 152 ust. 1. p.o.ś instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko (a do takich instalacji zaliczana jest przydomowa oczyszczalnia ścieków), podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska czyli Burmistrzowi Miasta i Gminy Szczawnica. Zgłoszenia eksploatacji oczyszczalni należy dokonać przed rozpoczęciem jej użytkowania. Druk wniosku dostępny jest na stronie internetowej  Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Szczawnicy (w zakładce:  ochrona środowiska – zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków) bądź w siedzibie tutejszego Urzędu w Referacie Rozwoju Lokalnego Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska  pok. nr. 201, II piętro. Do rozpoczęcia korzystania z  przydomowej oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia (czyli Burmistrz Miasta i Gminy Szczawnica) w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Oczyszczalnia, która jest już eksploatowana powinna zostać zgłoszona do Burmistrza w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została objęta tym obowiązkiem.

Niezgłoszenie informacji dotyczących eksploatacji oczyszczalni ścieków lub eksploatacja instalacji niezgodnie ze złożoną informacją, zgodnie z art. 342 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska podlega karze grzywny.

Dodatkowo przypominamy, że każda użytkowna przydomowa oczyszczalnia ścieków powinna być dostosowana do obecnych przepisów jeżeli na etapie kontroli okaże się ,że POŚ nie spełnia określonych wymagań każdorazowo będzie to zgłaszane do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz do Powiatowego Inspektora Nadzoru budowlanego.

 

UWAGA! utrudnianie czy też uniemożliwianie kontroli jest przestępstwem z art. 225 § 1 kodeksu karnego. Przestępstwo to jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3 (pod warunkiem, że jest to działanie umyślne).

 

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków

Opis usługi

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie Miasta i Gminy Szczawnica w ramach zwykłego korzystania z wód

Kogo dotyczy

Osób fizycznych, które będą wprowadzać ścieki do wód lub ziemi z własnego gospodarstwa domowego lub własnego gospodarstwa rolnego w ilości nie większej niż 5 m3/dobę.

Wymagane dokumenty

Formularz zgłoszenia wraz z załącznikami:

  1. kopia dokumentu potwierdzającego prawo dysponowania nieruchomością,
  2. kopia wydanego przez Starostę pozwolenia obejmującego budowę oczyszczalni lub złożonego w Starostwie Powiatowym w Nowym Targu zgłoszenia o zamiarze wykonania robót budowlanych z potwierdzeniem przyjęcia bez sprzeciwu,
  3. mapa sytuacyjno-wysokościowa z naniesioną lokalizacją oczyszczalni oraz miejscem wprowadzania oczyszczonych ścieków do środowiska,
  4. kopia dokumentacji potwierdzającej stopień oczyszczania ścieków,
  5. kopia dokumentacji technicznej przydomowej oczyszczalni ścieków (instrukcja eksploatacji),
  6. w przypadku odprowadzenia oczyszczonych ścieków do gruntu opinia geotechniczna lub dokumentacja badań podłoża gruntowego lub inny dokument potwierdzający występujące warunki gruntowe z zaznaczoną głębokością występowania zwierciadła najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych w miejscu planowanego wprowadzania ścieków do ziemi,
  7. kopia pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego (jeśli jest wymagane),
  8. dowód uiszczenia opłaty skarbowej lub oświadczenie o wykorzystywaniu oczyszczalni na cele mieszkaniowe.

Formularze/wnioski do pobrania

  1. Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków.
  2. Oświadczenie.

Opłaty

Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023r., poz 2111 z późn. zm.):

  • 120,00 zł - opłata skarbowa za wydanie zezwolenia, opłacie nie podlegają oczyszczalnie wykorzystywane na cele mieszkaniowe,
  • 17,00 zł - za udzielenie pełnomocnictwa.

Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Szczawnica

nr rachunku: 89 1020 2892 0000 5202 0825 8305 w tytule wpisując oplata za głoszenie POŚ do eksploatacji lub w kasie Urzędu (parter).

Jednostka/osoba odpowiedzialna

Referat Rozwoju Lokalnego Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska, pokój nr 201 II piętro nr telefonu: 18 2622203 w 18

Miejsce składania dokumentów

W sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Szczawnica, ul. Szalya 103

Godziny pracy Urzędu:

poniedziałek: 8.00 - 17.00

wtorek – czwartek: 7.30 - 15.30

piątek: 7.30 – 14.30

Dokumenty można również składać:

  • pocztą tradycyjną na adres urzędu
  • pocztą elektroniczną na adres: miasto@szczawnica.pl
  • poprzez platformę ePUAP, adres skrzynki Urzędu Miasta i Gminy Szczawnica- /n1oefx6746/SkrytkaESP

Złożenie wniosku elektronicznie

Istnieje możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną poprzez ePUAP

Termin załatwienia sprawy

Po dokonaniu weryfikacji przedłożonej dokumentacji oraz dokonaniu oględzin w terenie następuje przyjęcie zgłoszenia lub zostaje wniesiony sprzeciw w drodze decyzji w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia.

Podstawa prawna

  1. Art. 152, art. 153, art. 378 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.).
  2. §2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1510).
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.) - część I, pkt 13 i część IV załącznika do ustawy.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się do Referatu prowadzącego sprawę), w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.

Uwagi i dodatkowe informacje

Eksploatujący przydomową oczyszczalnie ścieków jest obowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji. Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Oczyszczalnie, których nie zgłoszono oraz są użytkowane podlegają niezwłocznemu zgłoszeniu.

W przypadku naruszenia warunków eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków organ właściwy może w drodze decyzji wstrzymać jej użytkowanie.